ŠTĚPÁN MARKOVIČ
Štěpán Markovič | • tenor saxofon |
Ivan Klečka | • tenor saxofon |
Jan Prievitzer | • alt saxofon, bas klarinet |
Jan Pospíšil | • sopran saxofon |
Barbora Priester | • kytara |
Marek Urbánek | • bicí |
Miloš Klápště | • kontrabas |
David Hodek (sk) | • bicí, j.h. |
3. prosinec 2014 • 20.00 h
Autoklub ČR, Opletalova 29, 110 00 Praha 1, Nové město
Dnešní koncert slibuje atraktivní putování v neprobádaném hudebním terénu. Štěpán Markovič v něm představí dosud širšímu obecenstvu neznámé hudebníky, o kterých tvrdí, že navzdory svému mladému věku jsou hudebně vyzrálí a výborně jazzově cítící. Je též přesvědčen, že jejich zápal pro hudbu a pro jazz má takovou intenzitu, že už teď není pochyb o tom, že naši (ale i zahraniční) scénu ovlivní dlouhodobě. I když Markovič systematicky prezentuje mladé hudebníky, ještě nikdy dosud nebyli tak nízkého věku jako je tomu tentokrát. Členové ansámblu patří ke generaci narozené po roce 1990 a neuvěřitelně rychle nabyté schopnosti jsou odrazem jejich muzikality a talentu, ale též obětavosti pedagogů a mezinárodního propojení mladé hudební scény. Na pódiu se k Markovičovi přidají tři další saxofonisté, a to Ivan Klečka, Jan Prievitzer a Jan Pospíšil. Dále se představí kytaristka Barbora Priester, kontrabasista Miloš Klápště a hráč na bicí Marek Urbánek. Paradoxně nejznámějším hudebníkem „nové generace“ je ten nejmladší, a to hostující slovenský bubeník David Hodek (1997). Ten je již na slovenské scéně plně etablovaný a hraje v nejlepších tamějších formacích. V Praze jsme ho poprvé slyšeli v roce 2009, kdy vystoupil v Jazzu na Hradě se skupinou Hot House Juraje Bartoše.
Štěpán Markovič (1958) se práce s mladými hudebníky věnuje dlouhodobě, a to od r. 1998, odkdy působí jako pedagog na Konzervatoři Jaroslava Ježka. Jako pedagog hry na tenorsaxofon se zaměřil na ansámblové obsazení saxofonová a rytmické sekce. Zkušenosti k tomu získal již ve svých začátcích (koncem 70. let) u Karla Velebného. Ten se stal Markovičovi vzorem pedagoga, který dokáže předat své vědomosti mladým hudebníkům neškolometsky, tvořivě, s ohledem na jejich pozdější uplatnění na hudební scéně. Pro vedení formace, jakou je dnešní podoba New Generation, získal potřebné zkušenosti i díky mnohaletému působení v saxofonových sekcích big bandů jako JOČR (zde působil třináct let), Gustav Brom Big Band, SK-ČR Big Band, a v neposlední řadě také při angažmá v ansámblech, jakým byl například mezinárodní All Stars Big Band, který doprovázel americké hvězdy Ray Charlese a Lizu Minelli na velkém evropském zájezdu.
Přímými předchůdci dnes uváděné formace jsou různá vydání Markovičova studentského ansámblu Saxtet. Ten vznikl původně pro vystoupení na koncertu z cyklu Jazz na Hradě v roce 2010 a pak se udržel a měnil po další léta. Postupně Saxtet navázal též mezinárodní spolupráci, a to v podobě hostování lektorů a účinkování na zahraničních školách s podobným zaměřením. Tuto etapu opět zachytil koncert (a z něho vydaná deska) cyklu Jazz na Hradě, kde v roce 2010 účinkoval Saxtet v jeho česko-italské variantě.
Je zajímavé, že ansámbly obdobného obsazení (saxofony + rytmická sekce) působí na vícerých specializovaných školách. Orchestry tohoto mezinárodního „hnutí“ si mezi sebou vyměňují aranžmá a jsou v různorodém kontaktu. Díky tomuto repertoárovému propojení dnes kromě jiných uslyšíme také skladby Footprints od Wayna Shortera (aranžmá Bob Mintzer) nebo Hancockovu slavnou Dolphins Dance (ar. Jim McNeely). Další Shorterovu kompozici Witchhunt aranžoval saxofonista a pedagog Ramon Ricker a Rickerovým dílem je též skladba Morning Star. Další saxofonista - pedagog Jerry Bergonzi („saxologista“ s příležitostními kontakty s českou scénou), je autorem a aranžérem skladby Jones.
Vytříbený repertoár z dílny nejlepších světových autorů a aranžérů a zkušené Markovičovo ´leaderství´ jsou pro nastupující generaci jazzmanů garancí toho, že jejich dnešní debut se stane pamětihodnou událostí.
Igor Wasserberger Další koncert >>